زیست فناوری (گزارش دوم ؛ زیست فناوری سفید)
 
درباره وبلاگ


سلام خدمت دوستان عزیز وبلاگی که مشاهده می کنید به منظور دستیابی هر چه بهتر شما به گزارش کارهای آزمایشگاه ها و جزوات دروس رشته ی بیوتکنولوژی ایجاد شده است. امیدوارم مفید واقع شود.
آخرین مطالب
نويسندگان
بیوتکنولوژی (بیوتکنولوژی میکروبی)
علم و فناوری




زیست فناوری ، فناوری سودآور قرن

 

2.2.5        صنایع نساجی (زیست فناوری سفید)

کاربردهای زسیت فناوری در صنعت نساجی از حدود صد سال قبل با به کارگیری آنزیم های آمیلاز استخراج شده از مالت برای زدودن آهارهای نشاسته ای آغاز شد. با پیشرفت صنایع نساجی و ضرورت کاهش هزینه ها در تولید انبوه ، زیست فناوری راه حل های فزاینده ای را به این صنعت ارائه داده است. استفاده از ابزارهای کنترل ، آنالیز و شناسایی همچون زیست حسگر ها به منظور شناسایی رنگ ، شناسایی الیاف گرانبها از سایر الیاف و تولید صافی ها و پوشش های محافظ در صنعت نساجی ، اصلاح مواد خام مثل پنبه ، پشم و کتان ، کرم ابریشم و تولید مواد جدید از جمله بیوپلیمرها و نیز فرآیندهای آنزیمی برای آماده سازی ، محافظت و بهبود کیفیت پارچه های تولیدی از نمونه دستاوردهای زیست فناوری در صنعت نساجی است.

کاربرد زیست فناوری در صنایع مختلف که منجر به تولید فرآورده های گوناگون با صرف هزینه و انرژی کمتر ، ضایعات اندک و کمترین اثر مخرب بر محیط زیست می شود موجب شده است که این فناوری به یکی از پاک ترین و در عین حال سودآورترین بخش های صنعت شهرت یابد و امکان تولید فرآورده هایی که قبلاً وجود داشته یا تهیه دشواری داشته است فراهم شود.

 

ادامه دارد...

منبع : مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی

 



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







یک شنبه 26 شهريور 1391برچسب:, :: 18:8 ::  نويسنده : عطیه رجائی